Det
Gotländska
sättet
Den
Gotländska
vägen

Glögg och Kanel 20 år – Julfavoriten firar med limiterad utgåva som lössnus

Nyheter

A down arrow icon

I år firar Gotlandssnus, ”Jakobssons Glögg och Kanel” 20 år och släpper med anledning av det en limiterad utgåva i samma format som när det först lanserades.

Det var 2002 som Gotlandssnus grundare Henrik Jakobsson ville experimentera med att hitta en smak som kunde kopplas till svenskarnas starka tradition av julfirande. Julesnus som det kom att heta bytte sedermera namn till Glögg och Kanel och har idag, 20 år senare, blivit en lika naturlig del av julstämningen som pepparkakor och lussebullar för många snusare.

Att Gotlandssnus detta jubileumsår kan erbjuda Glögg Kanel på samma sätt som det en gång började för 20 år sedan känns oerhört glädjande. Glögg Kanel är en återkommande produkt varje jul men då endast i formatet portionspåsar. I år kommer vi även erbjuda vår julsmak Glögg Kanel som lössnus, säger Håkan Solberg, Marknadschef på Gotlandssnus.

Jakobssons Glögg och Kanel lössnus tillverkas i en begränsad upplaga. Jubileumsutgåvan finns att köpa från och med den 31 oktober. En dosa Jakobssons Glögg och Kanel lössnus innehåller 42 gram lössnus och har ett rekommenderat pris på 59 kronor.

Smaken Glögg och Kanel finns även som portionssnus med en karaktär av glögg, kanel och julkryddor

Gotlandssnus – en modern industri med känsla

Vi på Gotlandssnus eftersträvar alltid att tillverka produkter av högsta kvalitet med råvaror av bästa sort. Hantverket tillsammans med den senaste tekniken ger en gotländsk premiumprodukt att vara stolt över. All vår tillverkning sker i fabriken i Roma på Gotland, där vi även har vårt kontor.

Vi är nästan 60 medarbetare, omsätter cirka 110 miljoner kronor och levererar till både den nationella och den europeiska marknaden. Bakom framgången ligger en långsiktig strategi som präglas av att ingenting är omöjligt – det krävs bara mod. Vår allra största tillgång är våra medarbetare. Utan deras vilja, tålamod och uppfinningsrikedom hade det aldrig gått så här bra – oavsett hur eftertraktade produkter, hur många återförsäljare eller nöjda konsumenter vi än har.

2018 förvärvades Gotlandssnus av Swedish Match, där vi utgör en av fyra fabriker inom koncernen. Vi agerar fristående men har ett kunskaps- och kompetensutbyte inom hela organisationen.